erasmusbrug

stedenbouwkundige achtergrond

De groei van de Rotterdamse haven vond de afgelopen dertig jaar vooral plaats richting het westen: Europoort en Maasvlakte. De oude haventerreinen aan de zuid-oever van de Nieuw Maas verloren daarmee geleidelijk hun economische functie, terwijl daar omheen grote woonwijken werden gerealiseerd. Vanuit het oogpunt van stadsontwikkeling en stadsvernieuwing werd omstreeks 1985 het plan opgevat om een nieuwe verbinding te maken tussen het stadscentrum, gelegen aan de noordzijde van de Maas, en de woonwijken van Rotterdam-Zuid. Een grootschalig, in 1989 gestart ontwikkelingsproject “Kop van Zuid” omvat de realisatie van een nieuw gerechtsgebouw, jachthaven en het Luxor-theater, omgeven met luxe woon- en kantoorfaciliteiten.

erasmusbrug

De oeververbinding tussen het bestaande stadscentrum en de Kop van Zuid wordt de Erasmusbrug en tevens een belangrijke imagodrager voor het project. De keuze valt op een achthonderd meter lange hangbrug. Anders dan bij oeververbindingen gebruikelijk, is de brug niet door een constructeur maar door een architect ontworpen. De creatie van architect B.F. (Ben) van Berkel krijgt in de volksmond al snel de bijnaam De Zwaan, vanwege de geknikte pyloon aan de zuidzijde van de brug. Naast een gezichtsbepalend bouwwerk voor de stad Rotterdam is de Erasmusbrug sinds haar oplevering in 1996 uitgegroeid tot een belangrijk voorbeeld van moderne architectuur en geavanceerde constructietechniek.